Dumlesnitt

Dom här små kakorna är försvinnande goda! Jag vill äta upp allehopa i ett naffs. Vi får se vad dom får för betyg när P kommer hem ... Det här är alltså små kakor med hackad dumle i. Barnsligt goda.
 
 
Det här behöver du
220 gram smör
4 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
2 dl strösocker
1,5 tsk bakpulver
1/2 msk vaniljpulver (1 msk vaniljsocker)
13 st dumlekolor
 
Gör så här
Ställ ugnen på 200 grader och ta fram en plåt med bakplåtspapper. Rör ihop strösocker och rumsvarmt smör mjukt och arbeta sedan i sirapen. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ner i smörblandingen. Arbeta ihop till en smidig deg. Nu kan du baka in den hackade dumlen. Dela degen på två och rulla ut till längder. Platta sedan till längderna något med hjälp av fingrarna. Grädda i mitten av ugnen tills de fått fin färg (ca 10 minuter) Håll koll! Kan gå snabbare beroende på ugn. Skär dem i snitt medan de är ljumna och låt svalna helt på galler. Vill man ha tunnare/hårdare kakor gör man tre längder. Jag ville ha mina lite tjockare och segare. Så jag gjorde två stycken. Om kanterna flyter ut väldigt brukar jag skära med vass kniv runt längden när den är varm.
 
 
Recept hittat hos Jenny.